Ana içeriğe atla

7. Sınıf Akademik Gelişim Çalışma Notları


ÜNİTE 1 - MELEK VE AHİRET İNANCI

Görülen ve Görülmeyen Varlıklar

Varlıklar alemi;
görülen varlıklar alemi (duyu organlarımızla algılayabildiklerimiz) ve
görülmeyen varlıklar alemi (duyu organlarımızla algılayamadığımız) olarak ikiye ayrılır. 


Gayb: Duyularla algılanamayan aleme denir.

Alem: Maddi (insan, hayvan, bitki..) ve manevi (melek, cin, şeytan) varlıklar alemi olarak ikiye ayrılır.

Melekler ve Özellikleri

- Melekler nurdan yaratılmış (nurani) varlıklardır.
- Sözlükte, haberci, elçi, güç anlamlarına gelir.
- İradeleri yoktur. 
- Allah'ın izni ile çeşitli şekillere girebilirler.
- 2'şer, 3'er, 4'er kanatları vardır.
- Allah'ın kendilerine verdiği görevleri yaptıkları için Allah'ın memurlarıdırlar.
- İslam'ın temel inanç esaslarından biri de meleklere iman olduğu için meleklere inanmayanlar müslüman olamamaktadır.

4 Büyük Melek ve Görevleri

Cebrail: Vahiy meleği
Azrail: Ölüm meleği
Mikail: Tabiat olayları ve rızkın dağıtılmasından sorumlu melek
İsrafil: Kıyamet günü sûr'a üfleyecek olan melektir. 2. kez üflediğinde ise ba's (tüm canlıların dirilişi) başlayacaktır.

Diğer bilinmesi gereken melekler

-Hafaza melekleri: Koruyucu melekler.
-Kiramen katibin: Sağ ve sol omzumuzda bulunan günah ve sevaplarımızı yazan melekler.


-Münker ve nekir: Kabirde sorgu yapan melekler.

Ahiret Hayatının Aşamaları


Ecel: Ölüm zamanı

Berzah: Kabir hayatı

Kıyamet: İsrafil sûr'a ilk üflediğinde tüm evrenin yıkılması ve tüm canlıların ölmesi. (Sur:İsrafil adlı meleğin, kıyametin kopacağı ve insanların yeniden diriltilecekleri zaman üfleyeceği, gerçek niteliğini sadece Yüce Allah'ın bildiği araç.)

Ba's: Diriliş. İsrafil sûr'a 2. kez üflediğinde tüm insanların dirilmesi.

Haşr: Ahirette ba's ile dirilen insanların mahşer yerinde (toplanma yerinde) toplanmasıdır.

Mizan: Mahşer yerinde insanların günah ve sevaplarını hesaplayan manevi terazi.

Sırat: Sözlük anlamı “yol” olan sırat, cehennem üzerinde bulunan bir yol veya köprüdür. Müminler cennete sırattan geçerek gireceklerdir. Sırat köprüsünün tam olarak mahiyetini (neye benzediğini) sadece Yüce Allah’ımız bilmektedir.

Araf: Cennet ile cehennem arasında bir yerdir.

Cennet / Cehennem

Ahirete İnanan İnsan:

* Ölümden ve yok olmaktan korkmaz,
* Dünyada yapılan iyilik ve kötülüklerin karşılıksız kalmayacağını bilir,
* Sorumluluklarının farkında olur,
* Hesabını veremeyeceği davranışlar yapmaz,
* Ailesine ve topluma yararlı birey olur.

Konu ile ilgili sorular




Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İsa
Hz. İsa bir çok mucize göstermiş ve insanları Allah yoluna davet etmiştir. Hz. İsa’nın mucizelerinden bazıları;
- Babasız dünyaya gelmesi,
- Gözleri görmeyenlerin gözlerini açması,
- Ölüleri diriltmesi,
- Çamurdan yaptığı bir kuşu gerçek bir kuşa dönüştürmesi’dir.
İslam inancına göre Hz. İsa çarmıha gerilmemiş/ölmemiş ve Allah katına yükseltilmiştir.
Bir Sure Tanıyorum: Nas Suresi ve Anlamı
Bismillahirrahmânirrahîm.
1- Kul e'ûzü birabbinnâs
2- Melikinnâs
3- İlâhinnâs
4- Min şerrilvesvâsilhannâs
5- Ellezî yüvesvisü fî sudûrinnâsi
6- Minelcinneti vennâs
Nas Suresi Anlamı
Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın ismiyle.
1- De ki: Sığınırım ben insanların Rabbine,
2- İnsanların hükümdârına,
3- İnsanların ilâhına,
4- O sinsi vesvesecinin şerrinden.
5- O ki, insanların göğüslerine vesveseler fısıldar.
6- Gerek cinlerden, gerek insanlardan.

  

2. ÜNİTE – HAC VE KURBAN
İslam’da Hac İbadeti ve Önemi

Hac;
s
özlükte bir şeye yönelmek, bir yeri ziyaret etmek, bir şeyi amaçlamak gibi anlamlara gelir.

Dinî bir terim olarak ise imkânı olan Müslümanların yılın belli günlerinde ibadet niyetiyle ihrama girerek vakfe yapıp kabeyi  tavaf etmeleridir.


“Hac hem beden hem mal ile yapılan bir ibadettir.”


Haccın Farzları: İhram, Vakfe, Tavaf
Hac ibadeti Müslümanlara hicretin 9. yılında farz kılınmıştır.
Haccın İnsana Kazandırdıkları:
1 - Hac, dînî duyguları kuvvetlendirir.
2 - Hac, insana zorluklara karşı dayanma gücü kazandırır.
3 - Hac insana mahşer gününü hatırlatır.
4 - Hac, İslâm kardeşliğini pekiştirir.
5 - Hac, günahlara keffaret olur.
6 - Müslümanlar arasında meşveret vesilesidir.
7 – Müslümanlar arasında ekonomik ilişkilerin canlanmasını sağlar.

Hac İle İlgili Kavramlar
Kabe (Beytullah): Yeryüzündeki ilk mabettir. Etrafında Hacerülesved taşı hizasından başlanarak tavaf yapılır ve her 1 tura şavt denir. (7 şavt = 1 tavaf)
Arafat: Mekke’de bulunur ve kurban bayramının arife günü yani Zilhicce’nin 9’unda hacı adayları bu bölgede vakfe (bekleyiş) yaparlar. Mahşerin provası niteliğinde bir ibadet olan vakfe esnasında tövbe ve dua edilir.  
Mina: Kurban bayramında kurban kesilen ve şeytan taşlanan yerdir.
Müzdelife: İkinci vakfe burada yapılır, ayrıca hacı adayları burada şeytan taşlamada kullanacakları taşları toplarlar.
Say: Hz. Hacer’in oğlu İsmail’e su bulmak için çırpınışı ve zemzem suyunun çıkması hadisesine istinaden yapılan Safa – Merve tepeleri arasında 7 kez gidip gelme ibadetidir.
İhram: Sözlükte, kendini sakındırmak anlamına gelir. Normalde günah olmayan bazı şeyleri yapılmaması demektir (koku sürmek, tırnak kesmek, saç-sakal kesmek). Diğer anlamı ise; mikat sınırında Telbiye duası okuyarak giyilen 2 parça dikişsiz kumaştır (kadınlar normal bir tesettür kıyafeti ile ihrama girer).

HAC VE UMRE ARASINDAKİ FARKLAR
HAC  (İhram+Vakfe+Tavaf)
UMRE  (İhram+Tavaf)
Farzdır
Sünnettir
Arafatta vakfe
Şeytan taşlama
Kurban kesme     VARDIR
Arafatta vakfe
Şeytan taşlama
Kurban kesme     YOKTUR
Yılda 1 kez yapılabilir
Hac zamanı dışında her zaman ve yılda 1’den çok kez yapılabilir



KURBAN
Yaklaşmak, Allah’a yaklaştıran şey anlamlarına gelir.
Dini terim olarak ise; Allah rızası için, belirli bir zamanda
uygun nitelikteki bir hayvanı ibadet amacıyla kesmektir.

Kurban etini 3’e bölerek değerlendirmek sünnettir;
1/3 Yoksullara dağıtılır
1/3 Komşu ve akrabalara ikram edilir 
1/3 Ev halkı için ayrılır.


ADAK KURBANI;
bir işin veya isteğin gerçekleşmesi durumunda kesmek için Allah’a (c.c.) söz verilen ve gerçekleştiği takdirde kesilmesi gereken kurbanlardır. Bu kurbanı kesmenin hükmü vaciptir. Örneğin, "Hakkıyla şu işi başarırsam bir kurban keseceğim." diye söz veren kimse işi başardığında adadığı kurbanı kesmesi gerekir. Kurbanı adayan kişi ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler kurban etinden yiyemez. Kurbanın tamamını ihtiyacı olan kimselere dağıtır.

Akika kurbanı; ailelerin çocukları dünyaya geldiğinde Allah’a (c.c.) şükretmek amacıyla kestiği kurbandır. Aileler, çocukları doğduğunda imkânları dâhilinde bu kurbanı keserler. Akika kurbanı kesen kimse, bu kurbandan yiyebilir ve ailesine yedirebilir.

Kurban Tığlama (Kesme): Alevi-Bektaşiler, Kurban Bayramı başta olmak üzere, yılın belli mevsimlerinde çeşitli nedenlerle kurban keserler. Adak kurbanı, ziyaret yerlerine giderken kestikleri ziyaret kurbanı, muharrem ayında kesilen şükür kurbanı, Hakk’a yürüyen (ölen) kişinin affı için kestikleri dâr kurbanı, yol kardeşliği (musahiplik) sözü verilirken musahiplik kurbanı bunlardan bazılarıdır. Kurbanların etini, ihtiyaç sahiplerine, akraba ve komşulara dağıtırlar. Cemlerde kesilen kurbanların etleri dualandıktan sonra “rıza lokması” olarak dağıtılır. Kurban kesilirken aşağıda yer alan kurban Tığlama (kesme) duası yapılır.





Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İsmail (a.s.)







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10. Sınıf Din Kültürü Yazılı Notları

1. ÜNİTE: ALLAH İNANCI 1. Allah'ın Varlığının ve Birliğinin Delilleri Tevhit: Allah'ın varlığı ve birliği Hudüs delili: -Evren her şeyiyle hadistir. (Sonradan olmadır.) -Sonradan olan her şey bir muhdise (Yaratıcıya) muhtaçtır. -Öyleyse evren de bir muhdise muhtaçtır. O da Allah’tır. İmkan Delili ;   Evren   v e tüm canlılar sonradan yaratılmıştır. Sonradan yaratılan her şey mümkündür yani bunların varlığı zorunlu değildir. Varlığı zorunlu olmayan Evreni ve içindeki varlıkları yaratma yönünde tercih eden bir varlık bulunması gerkir.  Nizam Delili;   Kainatın dengede olması, kanun ve kurallarla işlemiş olmasına denir. Allah tealanın varlığı ve birliğinin en büyük delillerindendir. Bir ilah olmasaydı nizam düzen kural olmazdı her şey karışır yok olurdu.   2. Allah Her Şeyi Yaratan, Yaşatan ve Gözetendir 3. İnsanın Allah'la iletişimi - Dua - İbadet - Tövbe - Kur'an Okuma 4. Temel İnanç Esasları (K-A-P-M-A-K) - Kitaplara iman - Allah'a iman - Peygamberl

9. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ YAZILI ÇALIŞMA NOTLARI

1. ÜNİTE: İNSAN VE DİN İnsan Doğası ve Din Fıtrat:  Allah Teâlâ'nın insanları kendisini bilip tanıyacak ve idrak edecek bir kabiliyet üzere yaratmasıdır. İnanmanın Çeşitli Biçimleri Monoteizm : Tek tanrı inancı -Tevhit: Allah'ın varlığı ve birliği'dir. (Monoteizm'in İslam inancındaki karşılığıdır) İhlas suresi Tevhid'e örnektir. Politeizm: Çok tanrıcılık -Şirk: Allah'a inanmanın yanı sıra O'ndan başka tanrıların olduğuna da inanmaktır. Ateizm: Tanrıtanımazlık 2. ÜNİTE: TEMİZLİK VE İBADET İbadetin Anlamı ve Kapsamı İbadet: Boyun eğme, saygı duyma, itaat etme, tapınma, kulluk borcunu yerine getirme anlamlarına gelir. Farz: Allah'ın kesin olarak yapılmasını emrettiği iş ve davranışlardır. Vacip: Farz kadar kesin olmayan ancak yapılması istenen yükümlülüklerdir. Sünnet: Hz. Muhammed'in sözleri, fiilleri ve onayladığı davranışlardır. Salih Amel: İyi ve güzel işler, davranışlar. Niçin İbadet Edilir ? İnsanın yaratılış amacı

11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Sınav Notları

11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Ders Notları Mezhep:  Bir dinin, anlayış ve görüş ayrılıkları dolayısıyla ortaya çıkan, belirli kuralları, kendi içinde tutarlı inanç ve davranış bütünlüğü bulunan büyük kollarından her biri. İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ İnsan Yapısından Kaynaklanan Sebepler:  Dinin anlaşılması ve algılanması, kabiliyet, ilgi, ihtiyaç ve beklenti gibi kişilik farklılıklarından az da olsa etkilenir. Bu nedenle farklı yorumlar ortaya çıkabilir. Dini Metinlerden Kaynaklanan Sebepler:  Vahyin kullandığı üslup ve anlaşılması kolay olmayan “müteşâbih” ayetler dinin yorumlanmasında farklılaşmaya neden olan sebeplerdendir. Sosyal Sebepler:  Toplumlar kendi sosyal yapısına uygun dinî bir yaşam biçimi geliştirir. Bu da her toplumda farklı din anlayışının gelişmesine sebep olur. Kültürel Sebepler:  İslam coğrafyasının genişlemesiyle birçok kültürle karşılaşılmıştır. Müslüman olan halklar kendi kültür ve inançlarını kolay kolay terk e